Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 9 maj 2017

Citronmazarinkaka

Denna våren måste gå till historien. Även om vi hade ett par helt underbara dagar i slutet av förra veckan är det vantar på morgonen, snöblandat regn på eftermiddagen och svala vindar. Jag vill ha sandaler, t-shirt och solbrillor!



Men när det nu var strålande sol i helgen packade vi fikakorgen och flyttade ut på gården när mina föräldrar kom på besök. Vi fikade på en Citronmazarinkaka som Lindas Bakskola än en gång har fått inspirera till. Jag hade bakat kakan på förmiddagen men jag rekommenderar er verkligen att baka den minst ett par dagar i förväg. Den blir bara godare, saftigare och citronsmaken kommer fram mer. Tyvärr fick jag inte till kanterna lika snyggt som Linda då jag trodde de skulle "kasa" ner av sig själv. Det gör de inte utan man man får nog trycka ner kanterna efter att ha fyllt på med smeten.



Citronmazarinkaka
Mördeg:
5 dl vetemjöl
200g rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker

  • Nyp ihop alla ingredienserna till en deg. För hand eller i matberedare. Tryck ut i en springform med löstagbar kant klädd med bakplåtspapper. Ställ formen i kylen i minst 20 minuter. 
  • Sätt ugnen på 180 grader.
Mazarinfyllning:
200g mandelmassa
1 citron, rivet skal
100 g smör, rumsvarmt
2 ägg
  • Riv mandelmassan grovt. Vispa ihop med smöret med elvisp. Blanda ner citronskal och ägg och vispa till en slät massa.
  • Bred mazarinfyllningen på mördegen. Tryck ner kanterna.
  • Grädda kakan längst ner i ugnen ca 42 minuter.
  • Låt kallna helt i formen.
Glasyr:
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4-5 tsk citronsaft
  • Rör ihop glasyren. Späd ev med mer citronsaft för att få bra konsistens. Bred över kakan och förvara i kylen.
  • Ät som den är eller tillsammans med en klick grädde.


Fika på gården 

1 kommentar:

Katinkas Kitchen sa...

Men hur underbar ser inte den här ut!!!! Måste prövas! Med vänliga matglada hälsningar från Katinkas Kitchen!