Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 29 januari 2017

Semmelkladdkaka

 I dag hade vi besök av svärföräldrarna och svåger med familj för att planera inför kommande skidresa om ett par veckor. Ska bli härligt att uppleva lite vinter för här verkar det inte bli någon.

Till lunch bjöd vi på Biff Stroganoff efter recept jag hittade på Jennys Matblogg. Det var väldigt gott och passade alla munnar. Till fika hade jag bakat   Rabarbermuffins och Semmelkladdkaka. Kladdkaka brukar aldrig vara fel och med mandelmassa och nymalen kardemumma var den inte mindre god. Gillar man semla gillar man denna kaka, kan jag lova! Den kommer jag absolut baka igen.


Semmelkladdkaka
150g smör, smält
2,5 dl vetemjöl
2,75 dl strösocker
0,5 msk vaniljsocker
100 g mandelmassa, grovt riven
0,5 tsk salt
0,5 msk kardemumma, nystött
3 ägg

  • Blanda alla torra ingredienser ordentligt.
  • Tillsätt smör, ägg och mandelmassa och blanda ihop till en smet.
  • Häll smeten i en springform, smord med bakplåtspapper i botten. 
  • Grädda i 180 grader, 20-22 minuter.
  • Låt kallna helt före servering. Serveras kall med en klick vispad grädde. 


Semmelkladdkaka


Fina tulpaner fick vi av svärföräldrarna


1 kommentar:

Pernilla sa...

Har haft denna på min to do-list i över två år nu, är den värd att göra även om man inte gillar semlor tror du? Det jag inte gillar med semlor är rå mandelmassa (gillar dock bakad mandelmassa) och att det är så jädra mycket grädde, så det här borde jag ju ändå gilla...
Ska bara baka det och det och det och det först ;)

Mysigt med skidresa!