Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 8 augusti 2016

Zucchinibiffar

Vad hände? Johans semester tog slut och det blev höst direkt. Regnet piskar mot rutan, det blåser storm och det blir mörkare om kvällen. Sommaren ska väl inte redan vara slut? Även om många börjat jobba idag och skolorna snart drar igång önskar jag många härliga sensommardagar till. Jag ska ju vara föräldraledig ett tag till och njuter av dagarna oavsett väder. Man får göra aktiviteter utefter väder helt enkelt.

Idag var tanken att vi skulle gå på Nordens Ark med barnens farmor och farfar. Vi valde att träffas på IKEA i Uddevalla istället för att äta lunch och lämna över Oliver till dem då han ska vara hos dem i husvagnen denna veckan. Ska bli mysigt att lägga mer fokus på Linnea några dagar och samtidigt hinna med lite annat.

I kväll när jag skulle laga mat ekade kylskåpet tomt. Tack vare två stycken Zucchini som jag fick med mig från mamma i helgen blev det mat ändå. Började googla på "Zucchiniplättar" och jag gjorde någon slags mix av vad jag hittade. Till plättarna blev det tomat, fetaost, marinerade sojabönor och syltad rödlök. Inte illa för ett tomt kylskåp? Pricken över i:et var myntabladen från balkongen som verkligen satte piff.

Jag klickade smeten direkt ner i plättlaggen för att få fina biffar

Zucchinibiffar ca 6 st
1 zucchini
salt 
100 g fetaost
1 ägg
1 dl vetemjöl
0,5 dl panko ströbröd
chiliflakes efter tycke och smak
1 stor vitlöksklyfta, riven
  • Riv zucchinin på den grova sidan på rivjärnet. Salta och lägg i ett durkslag ca 30 minuter. Krama ur så mycket vätska som möjligt.
  • Blanda zucchinin med de andra ingredienserna. Krydda med svartpeppar. 
  • Klicka biffarna i stekpanna/plättlagg i smör och stek några minuter på varje sida. 
  • Servera med valfria tillbehör. 


Inga kommentarer: