Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 17 november 2015

Jag tänker inte be om ursäkt!

Det har varit väldigt dåligt bloggande här den senaste tiden. Ja, det senaste halvåret kanske. Jag tänker inte be om ursäkt och det finns många bra anledningar. Jag har helt enkelt saknat inspiration och känner att Instagram tagit över bloggandet lite. Det är ett snabbt sätt att inspirera, inspireras och dela med sig. Jag blev dessutom gravid någon gång i våras och det tillsammans med en fyraåring, ny tjänst på jobbet och en dator som är seg så har allt vad bloggande heter prioriterats bort.

Så nu går jag hemma och väntar på den där bebisen som väntas komma när som helst. Eller...den har ett beräknat datum som är nästa vecka, men nu är jag bara hemma och lullar. Idag har jag tillexempel varit hos frisören och förberett en frisyr som är lättstylad och mössvänlig. Kanske kommer det att finnas tid och ork för lite bloggande "när jag ändå går hemma". Förväntar mig ett minst lika snällt barn som storebror. Åt och sov mest den första tiden.

I dag tänkte jag dela med mig recepten på de två Äppelpajer jag bjöd på min sista dag på jobbet i fredags. En mjuk och en smulig. Väldigt nöjd med båda. Passa på att frossa i äppelpajer så länge det finns fina svenska äpplen och innan alla julsötsaker tar vid.

Mjuk Äppelkaka närmst och bakom en smulig paj med kokos




Mjuk äppelkaka
1 dl strösocker 
1 dl farinsocker 
3 ägg 
1 nypa salt 
1,5 tsk bakpulver 
3 dl vetemjöl 
150 g smör, smält 
1 äpple, skalat och rivet 
Garnering
2–3 röda äpplen, skurna i tunna klyftor 
Pärlsocker 
Kanel 
Hackade nötter av valfri sort
  • Sätt ugnen på 175 grader. 
  • Vispa socker och ägg pösigt i en bunke. Blanda alla torra ingredienser och blanda ner och rör om.
  • Blanda ner det smälta smöret och de rivna äpplena i smeten. Häll smeten i en springform, ca 23 cm. Kläm fram ett bakplåtspapper i botten, smöra kanterna och strö i ströbröd.
  • Lägg de tunnskurna äppelklyftorna ovanpå smeten. Strö över pärlsocker, kanel och hackade nötter. 
  • Grädda kakan mitt i ugnen i 40–45 min. Låt kakan svalna i formen innan du tar ur den. Pudra på lite florsocker före servering. Servera med vaniljvisp.
Knäckig äppelpaj med kokos
700 gram äpplen
ca 0,5 dl sirap
100 gram smör
1,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 dl kokos
1 dl havregryn

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Blanda smör. vetemjöl, socker, kokos och havregryn till en smuldeg i en bunke. Den ska vara grynig och smulig. 
  • Smörj en pajform med smör och lägg de skalade och skivade äpplena i botten. Ringla över sirap.
  • Strö över smuldegen och baka äppelkakan i ca 35 minuter tills den fått fin färg.
  • Ta ut äppelpajen och låt den svalna något innan servering. Servera med vaniljsås.

5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Nej varför skulle du be om ursäkt?! På sin egen blogg styr och prioriterar man själv och gör som man själv behagar, punkt.
Hur som haver så önskar vi lycka till med nummer två, ha en riktigt skön vecka och vila upp dej ordentligt.
Kram och spark där bak:)

Livsnjutarnas Gourmetkök sa...

Önskar dig lycka till med bebis nummer två, passa på att vila nu innan den anländer. Det fina med att ha en egen blogg är att man själv är herre på täppan där och ingen annan har rätt att säga ett pip om hur man bör göra. Men roligt att se att du fortfarande gör inlägg.

Anonym sa...

Åh vad kul att du har skrivit ett blogginlägg igen! Jag har inte Instagram men läser många bloggar där jag får mycket inspiration och jag brukar testa många av dina recept. Skriv när du själv har lust, det är uppskattat!Ulrica

Pernilla sa...

nä, herregud, varför ska du be om ursäkt? det här är ju din hobby, den ska du väl ägna dig åt när du känner för det! inget tvång, bara kul! så länge du dyker upp på våra matbloggsträffar så är allt i sin ordning :)

kram!

Kim sa...

Ursäkt Schmursäkt. Skrivlusten kommer och går. Mest går tycker jag haha. Säger som Pernilla, bara du kommer på träffarna! kram kram