Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 19 juli 2015

Jordgubbskaka med kardemumma

Hej och hå och där var semestern slut för denna gången. Tre veckor känns både kort och långt. Vi har hunnit med en vecka på Mallorca, några dagar i stugan i Yngsjö, en natt på Solviks camping i Kungshamn med besök i Smögen samt en natt på Resö.
 
Vi har packat bilen, packat ur bilen, tvättat, ätit god mat samt träffat familj och vänner. Ja, vissa kan tycka att det kan verka lite stressigt och flängigt men vi har kopplat av, sovit gott och gjort det mesta vi har velat. Självklart hade jag gärna haft en vecka till men man är väl sällan nöjd?!
 
När vi var i stugan gjorde jag en Jordgubbskaka med Kardemumma som jag hittade i tidningen Hembakat. Mamma prenumererar på den tidningen och jag brukar alltid hitta något gott att baka när jag är "hemma".
 
Kakan serverades med grädde
 
Jordgubbskaka med Kardemumma
150g rumsvarmt smör
1,75 dl socker
2 ägg
2 dl mandelmjöl
2,5 dl vetemjöl
1 tsk mald kardemumma
1 tsk bakpulver
ca 400g färska jordgubbar i skivor
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa smör och socker luftigt. Rör i äggen, ett i taget.
  • Blanda ihop alla torra ingredienser och rör ner dem i äggsmeten.
  • Häll hälften av smeten i en smord och bröad springform, 23 cm i dm, med bakplåtspapper i botten. Fördela jordgubbarna över. klicka ut resten av smeten och bred över jordgubbarna (lite trixigt med det flyter ihop i ugnen).
  • Grädda kakan mitt i ugnen i 45-50 minuter. Låt kakan svalna innan du lossar kanterna med en vass kniv.
  • Servera kakan med färska jordgubbar och en klick vispgrädde. 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

Mårtenssons kök sa...

Flängigt eller inte, det är bara man själv som bestämmer takten och aktiviteterna på semestern. Resten av året är det så många andra som bestämmer över ens takt, så det så:)
Och jordgubbskaka med kardemumma, ja tack!