Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 18 december 2014

Julgodis i massor

Då vi har varit hemma och vabbat en del denna veckan så har det blivit lite julgodis tillverkat. Men nu är det stopp och i kväll har vi packat för att åka till Skåneland efter jobb och dagis i morgon. Ska bli skönt med lite ledighet. Julgodiset är nerpackat och ska få följa med både till Skåne och till Falköping där julen firas.

Förutom Bountybollar har jag även gjort Rocky Road (såklart), Lakritskola med flingsalt och enklast av alla - Polkabräck. Äntligen fick jag användning för polkagrisarna som jag köpte vid stoppet i Gränna i somras.

Polkabräck är det enklaste julgodiset du kan göra. Smält vit choklad i vattenbad och bred ut på bakplåtspapper. Krossa polkagrisar och strö ovanpå. Låt stelna i kylen och dela därefter i bitar med kniv eller bryt i oregelbundna bitar.

Skulle även kunna tänka mig att göra liknande med mörk choklad toppat med nötter och torkad frukt, vit choklad med krossad turkisk peppar eller mörk choklad med krossade jordnötter. Bara att låta fantasin och skafferiet gå loss.

3 kommentarer:

Martina sa...

Mums så gott! Hoppas ni får en bra jul i Skåne!

Remsan sa...

Du har gjort alla mina favoriter! Jag brukar ha mörk choklad också i botten på mina polkabräck. jag tror aldrig jag har gjort så lite julgodis som i år och inte behöver jag göra någon julmat heller. Känns konstigt, men samtidigt väldigt skönt. kramar.

Mårtenssons kök sa...

Mint och choklad, mitt i prick!
Hoppas ni kommit fram ordentligt här nere hos oss och att ni får en härlig Skånehelg!
Kramar