Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 11 december 2014

Banan- och chokladfudge

Jag har lite svårt att fatta att det redan är jul. Hinner inte riktigt med i svängarna men försöker putta in julen lite varje dag för att få känslan. I går köpte vi och klädde granen och i dag åt vi tomtegröt och skinkmacka till kvällsmat. Vädret bjuder mer på höst än på vinter. Mörkt, blåsigt och regnigt. 

Jag har bakat pepparkakor, lussebullar och julgodis. Det senast alstret blev något jag funderat på i flera år. Jag brukar göra Skumtomtefudge och då tänkt att det borde funka att göra fudge på skumbanan. Och vad är inte en bättre kombination med banan än choklad. Så det blev en tvådelad fudge med banan och chokladsmak. Blev riktigt gott!

Bananchokladfudge och lite sesamkola/knäck till kvällsgottis
 

Bananfudge
12 st skumbananer
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 dl strösocker
150 g vit choklad
  • Blanda alla ingredienserna, utom den vita chokladen, i en kastrull. Smält ihop på svag värme.
  • Låt småkoka på svag värme i ca 10 minuter under omrörning. 
  • Blanda i den vita chokladen och rör tills den smält och massan blivit blank. Ta av kastrullen från spisen och fortsätt röra tills massan blivit ljus och svalnat lite. Häll upp i en bakplåtsklädd form (ca 15x25cm) och låt stelna i kylen.  
Chokladfudge
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
1 msk honung
150 gram mörk choklad
  • Mät upp grädde, strösocker, sirap i en stor kastrull. låt koka till 120 grader.
  • Rör ner honung och smör. Bryt till sist ner chokladen i blandningen. 
  • Rör tills allt har löst sig och du har en fin smet. Häll upp ovanpå den stelnande bananfudgen.
  • Låt fudgen stelna i kylen och skär i bitar. Ät och njut! 
  •  
 Receptet till chokladfudgen hittade jag på Jennys Matblogg. Känns som ett bra grundrecept till fudge att smaksätta med vad man tycker är gott. Kika in på Jennys blogg om du vågar, där finns massor av recept på gott julgodis. Jordnötsfudgen blev jag lite sugen på att testa...

2 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

HJÄLP, vad gott det låter! Vet jag vad jag ska göra i helgen… :=) KRAM!

Mårtenssons kök sa...

Inget dåligt funderande detta inte, vilken himla god idé! Skumtomtar är inte riktigt vår smak, men banan och choklad - där är vi på.
Finfin helg hoppas vi att du får!