Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 23 mars 2014

Ramslökssoppa

Till den senaste bloggträffen hade jag gjort Ramslökssoppa. Ramslöksbladen påminner om Liljekonvaljens blad och har en smak som liknar vitlök. Knoppar och blommor, som kommer senare, är både vackra och goda. Ramslöken växer vilt i södra Sverige och växer i fuktiga lundar på mullrik jord.

Soppan påminner lite om potatis- och purjolökssoppa med en annan typ av löksmak. Det var första gången jag gjorde denna soppan och det blev väldigt gott!

Potatis, Palsternacka och Ramslök

Ramslökssoppa

300 g fast Potatis
100 g Palsternacka
100 g Ramslök
1 liter vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
2,5 dl grädde
salt och peppar
  • Skala och tärna potatis och palsternacka. Ansa bort den grova stjälken på Ramslöken och strimla bladen.
  • Koka potatis, palsternacka och hälften av ramslöksbladen i vatten och buljong tills rotfrukterna är mjuka.
  • Mixa soppan slät med en stavmixer. 
  • Tillsätt resten av ramslöken och grädden. Koka upp och smaka av med salt och peppar.

Ramslökssoppa

Vad har ni för erfarenheter av Ramslök? Har ni varit ute och plockat? Lagat något gott av den? Tipsa gärna i en kommentar!

9 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Tänk att den redan kommit, dun underbara primören! Måste ut och leta på mitt hemlaga ställe...

Matarkivet sa...

Jag fullkomligen älskar ramslök! Gör ofta soppa bara på bladen och grädde och reder med maizena och så fullkomligen älskar jag ramslöksmajo!! Har en hel del recept på bloggen. :)

Din soppa ser vårig och h8rlig ut! Kram

Mårtenssons kök sa...

Vi har ju två privata leverantörer av dessa härliga blad, så det brukar bli en hel del påsar i frysen. Till ju gjorde vi ramslökssill ett år, vi har haft det i paj och även testat Hannas majo. Soppa har vi dock inte provat än så det kan det ju bli av sista påsen i frysen då!

Systeryster och jag .... sa...

låter spännande.. har aldrig testat ramslök.... blir till att testa framöver

Sara på Vardag.nu sa...

Jag önskar att jag kunde säga att jag var en såndär lugn person som kan gå i skogen timmavis i streck och leta bär, svamp och ramslök men jag har faktiskt inte tålamod nog till det... Tyvärr! Nässlor ska jag väl kanske orka ge mig på, de behöver jag ju inte leta efter :D Men det är väldigt gott, ramslök! Kan tänka mig att den här soppan smakar mumma!

Remsan sa...

Åh! Perfekt! Jag hittade nämligen krukor med ramslök på Coop som jag köpte. De jag planterad som Hanna skickade till mig förra året har bara kommit upp lite ur jorden. Tack för inspirationen! Kramar.

Linda - Matstugan sa...

Jag tycker Ramslök är så gott, men har inte haft någon koll på hur man använder den, vad man gör med den, eller var man hittar den. Den här soppan både ser och låter kanongod!

Pernilla sa...

Den var fin den soppan du! Min erfarenhet av ramslök är din soppa, något mer vi ätit på någon annan bloggträff och att det finns som smak på garants ekologiska chips: ramslök & gräddfil. annars så... nej. tror inte det finns i dalarna? vi äter bara liljekonvalj-blad istället.

Kim sa...

Jag tror din soppa var min favorit på träffen! My-hycket god!
Jag har gjort ramslökspesto - det var inte så dumt det heller. Mamma plockar och fryser in till mig, lyxigt värre.
Kram!