Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 19 februari 2014

Två sorters drömmar

Ja, nu kanske ni tror att det ska handla om de drömmar jag har i livet. Visst är det många men jag har nog det mesta jag behöver ändå. Visst hade man gärna befunnit sig på en varmare plats vissa dagar och ofta önskar man ju att helgerna vore lite längre och ett stort hus med en trädgård är nog det jag drömmer om mest.

Men nu ska det handla om andra drömmar. De underbara småkakorna Drömmar. För på vår senaste matbloggsträff bjöd Charlotta (Matrepubliken) på drömmar smaksatta med rosenvatte. Det var då jag kom på att jag ju köpte en flaska rosenvatten för ett tag sedan som står obruten i skafferiet. Sen såg jag att Helena (Bara en kaka till) hade bakat drömmar med smak av Lakrits. Så jag gjorde en deg, delade den på mitten och smaksatte. Och smak blev det. Kanske lite speciella smaker men jag gillar dem. I morgon blir det torsdagsfika på jobbet med Drömmar med smak av Lakrits.

Rosendrömmar
Drömmar ca 50 st
100 g smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja av neutral smak, tex matolja eller rapsolja
1 tsk hjorthornsalt
ca 4 dl vetemjöl

1 tsk rosenvatten
2 tsk lakritspulver
  • Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. 
  • Rör ner olja, lite i taget.
  • Blanda vetemjöl med hjorthornsalt och rör ner i degen. 
  • Dela degen på mitten. Smaksätt hälften med rosenvatten och andra hälften med lakritspulver. 
  • Rulla bollar och lägg på en bakplåtsklädd plåt. 
  • Grädda i ca 20 minuter på 150 grader. 

Lakritsdrömmar

4 kommentarer:

Anonym sa...

gahhhhh vad gott♥ kram Sofia

Malin`s Diner sa...

Läste också Helenas inlägg om lakritsdrömmar och har fantiserat om dem sedan dess. Får kanske bli bjudkakan i butiken på lördag.

Kram kram

Lotta sa...

Drömmar är en absolut favoritkaka. Och lakrits är en av mina stora "laster" varför man nu ska kalla något som är gott för last... Men i alla fall. Låter som en dröm (ha ha) att ge lakritssmak på drömmarna!

Kim sa...

Va - hade inte ditt lakritspulver gått ut!? ;)

Drömmar är bra att ha. Både kakor och den andra varianten.