Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 21 oktober 2013

Halloweenfirande med Fläskfilégryta

I lördags firade vi lite tidig Halloween tillsammans med en annan småbarnsfamilj. Barnen är ganska jämngamla och busade friskt. Vi försökte äta, umgås och föra någorlunda sammanhängande konversationer.

Jag är inte den bästa på det där med dukning. Men lite halloweenservetter, pumpor och en vas med stora lönnlöv i härliga höstfärger kändes passande.


Till middag bjöd jag på en busenkel och väldigt god Fläskfilégryta. En sån där gryta med så god sås att man gärna vill ha en sked. Till grytan serverades sallad och rostade rotfrukter - morot, potatis, kålrot och hokaidopumpa. Pumpan blev väldigt mjuk (men söt och god) och visade sig inte behöva lika lång tid i ugnen som de andra rotfrukterna. Jag skar alla i stora bitar och masserade med olivolja, salt och peppar innan jag la dem på plåten med lite färska timjankvistar.

Grytan var som sagt busenkel att fixa och receptet tackar jag Sara med bloggen Vardag.nu för. Ja, självklart var jag tvungen att ändra lite på det...

Fläskfilégryta 6 personer
2 fläskfiléer, ca 1kg
2 paket bacon
ca 200 g champinjoner
1 rödlök
Smör/olja att steka i
3 dl crème fraiche
3 dl grädde
3 msk kinesisk soja
2 msk kalvfond
3 msk tomatpuré
3 msk messmör
Salt och peppar
  •  Skär fläskfilén i tunna skivor. Strimla bacon. Finhacka löken. Kvarta champinjonerna.
  • Bryn fläskfilén på båda sidorna och lägg dem i en stekgryta.
  • Stek bacon. Tillsätt lök och champinjoner när baconet börjar få färg. Lägg i stekgrytan tillsammans med fläskfilén.
  • Tillsätt crème fraiche, grädde, soja, fond, tomatpuré och messmör. Låt puttra tills fläskfilén ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Red ev av såsen om du känner för tjockare sås.
 
Servera grytan med rostade rotfrukter, sallad och eventuellt sked

6 kommentarer:

Remsan sa...

Kul med halloweentema på middagen. Jag är sugen på att fixa något kul för barnen om jag bara har tid. Recept på goda grytor kan jag aldrig få för många av.

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Så fint ni har dukat bordet :-) Fläskfile på det här sättet är nästan oslagbart!

Erika sa...

Så fint allt ser ut! Även dukningen!

Jag älskar grytor med sås som man kan äta med sked. Mums! Tyvärr äter jag smaklösa soppor ett tag till. Men det går åt rätt håll. Kram!

Matarkivet sa...

Så mysigt med Halloweenfirande och en mustig gryta passar ju perfekt i höstmörkret!

Anonym sa...

Så fint du dukat. Vi ska fira Halloween till helgen jag gillar den högtiden. Lyser upp i höstmörkret kram Sofia

Mårtenssons kök sa...

Tycker du har dukat hur fint som helst, härligt med färger som lyser upp lite!
Vi är helt och hållet messmörs-oskulder, kanske skulle vi våga oss på att köpa hem och testa i maten då alltså...