Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 6 oktober 2013

Gulasch för många

Nu är Olivers tvåårsdag firad ordentligt. I går hade vi kalas för hela släkten. Oj, vad många vi blev i vår lilla lägenhet. Även om den är större än när han fyllde ett. Nu är målet att ha ett ännu större boende när han fyller tre. Större hall, större lekytor och större matplats och kök. Men det går. Eller....det får bli som det blir. Hög ljudvolym, glada skratt, trängsel, pusslande, balanserande....

Oliver fick många fina presenter, gästerna fick mat, tårta och kakor. En promenad i kvällskvisten var ett måste efter en lång eftermiddag med stillasittande och massor av mat.

Oliver hade många paket att öppna
Oliver och hans kusiner samlade i soffan

Det där med att vara flitig med kameran när man själv har kalas är ju tufft. Både att föreviga dagen för Olivers framtid och maten för bloggen. Jag kan nu konstatera att det som vanligt gått sådär.

Jag hade gjort en stor laddning med Gulasch som skulle räcka till 12 vuxna och 5 barn. Det blev en portion över... Hungriga gäster eller bra uträknat? För det är inte lätt att beräkna mat till så många. Jag tittade på lite olika recept men blev att jag gjorde efter eget tycke och smak (som vanligt). Att dubbla ett recept flera gånger blir sällan bra. Det bästa är att gå efter eget sunt förnuft.

Gulasch för ett helt kompani
2,3 kg högrev i tärningar
3 st gula lökar
2 st solo vitlökar
0,5 dl paprikapulver
1 msk kummin (kunde tagit mer)
2 liter vatten
5 dl rött vin
3 st köttbuljongtärningar
10 st lagerblad
1 kg krossade tomater
1 dl tomatpuré
chili efter smak
3 st paprikor i olika färger, tärnad
2 kg potatis, skalad och tärnad
  • Bryn köttet i omgångar och lägg i en stor gryta. 
  • Skala, hacka och bryn lök och vitlök. Lägg i grytan.
  • Tillsätt allt utom paprika och potatis. Låt koka minst en timme men gärna lägre. 
  • Smaka av och krydda ev mera. 
  • Tillsätt potatis och paprika. Koka ytterligare ca 20 minuter, eller tills potatisen känns klar.
  • Servera med en klick creme fraiche och bröd.

Gulasch med en klick creme fraiche, smörgås med Boxholms ost med örter och flingsalt

Köttet köpte jag i Sävedalens kötthall. Ett ställe som jag cyklar förbi varje dag till jobbet och tänker att jag borde besöka oftare. När man ska ha mycket kött tycker jag att de flesta matbutiker är värdelösa. Och vilken service jag fick!! Tjejen (som jag tror driver butiken) diskuterade jag mängd och kvalitet med, hon skar köttet i grytbitar åt mig och skickade även med ett köttben att ha i grytan. Bra service tycker jag!

3 kommentarer:

Tant Gul sa...

Men på något sätt är det också mysigt med alla nära och kära på liten yta. Det funkar ju alltid på något sätt ändå. Även om man också är bra trött när allt är över. Men det är man nog oavsett hur stor lägenhet eller stort boende man har.

Gulasch har jag också bjudit på ett par gånger när våra familjer kommer hem till oss. Gott och jättebra att laga till större sällskap, tycker jag.

Mårtenssons kök sa...

Finns det hjärterum så finns det stjärterum:) Visst är det härligt att ta en promenad när alla gått hem, både för att få röra på sej men också för att varva ner...

Gulasch är så in i hoppsan gott och på nåt vis smakar det bättre när man får sån fin service i butiken!

Sara på Vardag.nu sa...

Det är så det ska vara med kalas - folk överallt :) Gulasch är ju smidig mat att bjuda på, smart! Värmande och går hem hos alla. Och lite disk med :D