Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 19 februari 2013

Tigerkaka

Lite snorigt och förkylt för tillfället i vårt hem. Än så länge är Oliver piggast vilket kan var lite småjobbigt med två sega föräldrar. Jag har känt mig tillräckligt pigg för att jobba. Längtar mer än någonsin efter sol, värme och vår. Tycker att alla bakterier och virus kan gå och gömma sig nu. För vi är inte ensamma om att var snuviga i detta landet.

Förra veckan var det lite mer energi och jag bakade en kaka som jag bjöd mina kollegor på till Alla Hjärtans dag. Det tyckte jag att pojkarna var värda. Fick en hint om Tigerkaka så sagt och gjort! En kaka som jag aldrig bakat tidigare. Trodde det var vanlig sockerkaka som man blandade hälften med kakao men det var det inte. Tog receptet från Sju sorters kakor och det känns som det är originalet. Smeten blev lite fastare och därför svårt att få till en snygg marmorering. Men god vad den!




Tigerkaka
200 g smör
2,5 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 msk kakao
  • Smörj och bröa en avlång form.
  • Rör smör och socker poröst. Blanda ner äggen, ett i taget, under omrörning. Tillsätt mjöl, bakpulver och till sist mjölken.
  • Lägg hälften av smeten i botten på formen. Blanda resten med kakao och lägg ovanpå. Dra med en gaffel för att försöka få ett marmorerat utseende. (Tror det skulle kunna bli ett bättre mönster än mitt om man delat smeten i tre och varvat ljust-choklad-ljust).
  • Grädda i nedre delen av ugnen, på 175 grader, i ca 1 timme.

8 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Tigerkaka var min äldstes favoritkaka när han var runt tvåårsåldern. Mest för att han fick marmorera, vi gjorde det med en grillpinne, och för att det alltid var lika spännande att se hur resultatet blev, om det föreställde något.
Krya på er allesammans!

Lotta sa...

Jag är absolut ingen fikabrödsfantast men är det något jag gillar så är det tigerkaka. Det har alltid varit en favorit via mormor och mamma. Sådana klassiker ska vi vara rädda om. Mycket snällt av dig att bjuda kollegorna på.

Hoppas ni blir friska snart bara, det är verkligen tillräckligt nu med vinter och sjukdomar!

JENNYS MATBLOGG sa...


Tigerkaka är en populär klassiker hemma hos oss.
:-)

Ann-Christin A sa...

Krya på er! Du kanske får göra en tigerkaka till så kanske alla virus försvinner - kan det vara Skånevirus??

Anonym sa...

Mums med tigerkaka krya på er! kram Sofia

Mårtenssons kök sa...

Trodde också helt klart att tigerkaka var en sockerkaka med iblandat kakao i halva smeten, tänk så fel man kan ha. Gott är det i vilket fall som helst.

Nej, det verkar onekligen som att halva landet är förkylt och dåliga, hoppas ni snart mår bättre.

Amy's piece of cake sa...

Sjukt här med snörvl... gott med tigerkaka känns som det var längesedan jag åt en sådan goding!

Bland bakverk och kastruller sa...

Det var väldigt längesen jag både åt och gjorde tigerkaka. Men jag har också utgått från receptet i "Sju sorters kakor""!! Himla gott är det iallafall. Får nog göra det en dag!!