Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 23 januari 2013

Liten hjälp i köket

I kväll skulle jag försöka laga mat och underhålla Oliver samtidigt. Han är ju så pappig och vill helst inte va hos mig alls. Men när han får kladda med maten och "slabba" med vattnet gillar han mig. Det är lite våghalsigt att ha honom stående på en pall och man får hålla sig runt honom hela tiden. Roligt hade vi!


Liten mästekock

Det blev pannkaka av det. Ugnspannkaka! Med äpple och bacon. Hela familjen gillar! Serverat med rivna morötter och lingonsylt.



Ugnspannkaka med bacon och äpple
1 pkt bacon
1 äpple
3 ägg
4 dl vetemjöl
6 dl mjölk
2 dl grädde
salt och peppar
basilika
  • Smörj en ugnsfast form. Tärna baconen och lägg i botten. Stek i ugnen på 225 grader ca 10 minuter, eller tills baconet är stekt och fått lite färg.
  • Vispa äggen lätt. Tillsätt mjölet och hälften av mjölken. Rör klumpfri. Tillsätt resten av mjölken samt kryddorna och rör ihop. Häll blandningen över baconen.
  • Skala, kärna ur och skär äpplet i tunna klyftor. Stick ned dem i smeten.
  • Grädda på 225 grader i ca 30 minuter.

Middag vid köksbordet

Helt plötsligt har vi så mycket kväll ihop. Jag har varit hemma från jobbet redan vid halv fem denna veckan och vi hinner leka, fixa och äta mat tillsammans. Och därefter slappa i soffan några timmar när Oliver somnat innan läggdags. Tanken var jag jag skulle sprungit en sväng ikväll. Men hua, vad kallt det varit idag!! Nä, vi skjuter på det en dag till...

4 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Så mysigt att ha hjälp i köket. När mina var i den där åldern hände det ganska ofta att jag, då de tröttnat men jag ännu inte var klar, spolade upp lite vatten i diskhon och satte ned gossen där. Det fungerade på dem alla. :)

Pernilla sa...

det var då den sötaste lilla mästerkocken på länge :) klart han ska få slabba lite, annars lär de sig ju aldrig!

ja, huuu, vad kallt det är. vi ska strax gå till BVC och jag fryser bara jag tänker på det. men det är väl bara att klä sig riktigt varmt och gå riktigt fort, kanske låtsas att det är sommar ute...

Mårtenssons kök sa...

Inte illa med så härlig hjälp i köket, lika bra att börja i tid! Fint när tiden på kvällen tillsammans blir längre, något att verkligen ta till vara på.

tina sa...

Sötaste lilla matbloggaren! Ugnspannkaka med äpple, rökt sidfläsk och timjan är min favo. Och med lingon till, mmm... <3