Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 7 januari 2012

Nyförälskade kräftstjärtar

I går var det fredag. Kändes som lördag men var röd som en söndag. I dag är det lördag men känns som en söndag. Undrar hur det känns i morrn när det verkligen är söndag? Konstigt med alla helgdagar. Men nu är det slut på dem på ett tag. För mig är ju alla dagar lika nuförtiden men jag är glad att få en extra dag med min sambo.

I går var det helt underbart väder och vi tog en lååångpromenad i Skatås. Ett par minusgrader och strålande solsken. Vi var inte ensamma att njuta av Delsjöområdet.... Löpare, cyklister, stavgångare, barnvagnar...

Vattnet låg spegelblankt på Delsjön
Skulle ju haft en fikakorg med oss...
I veckan åt vi Nyförälskade Kräftstjärtar. Väldigt gott! Snabb och enkel pastarätt som jag hittade på Arlas hemsida.


Nyförälskade Kräftstjärtar
1 burk kräftstjärtar i lag (ca 170 g avrunnen vikt)
ca 200g champinjoner, skivade
2 dl creme fraiche
1/2 msk vitvinsvinäger
1/2 gul lök, tärnad
1 pressad vitlöksklyfta
torkad dragon
persilja
salt o peppar
  • Fräs champinjoner i smör i en stekpanna i några minuter.
  • Tillsätt creme fraiche, vinäger, lök, vitlök och kryddor. Koka ihop några minuter. Smaka av och krydda ev lite till. 
  • Rör i avrunna kräftstjärtar och låt bli varmt. 
  • Servera med nykokt pasta.

Jag blandade såsen med pastan och serverade med lite lättkokta haricots verts. Fick massor av "harrisar" av mamma i somras som jag frös in. Nu är de snart slut!

4 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Visst var det helt underbart väder igår, synd det inte följde med till denna lördagssöndag (eller hur det nu var?). Visst blir man snurrig på dagarna, vi hade precis samma känsla igår som du beskriver. Är det söndag o hur känns dagen i morgon?

Pernilla sa...

ja, igår var det verkligen superfint väder, hade också velat gå en långpromenad... synd att jag sov till halv tre på eftermiddagen bara så jag missade det mesta av det :( okej ja, det var självförvållat och nu är hela kroppen och psyket helkonstigt för jag sovit så konstigt och så... men det blev ju ett vm-guld iaf ;)

jag har också lagat det där receptet fast med quornbitar istället för kräftstjärtar och det var väldigt gott!

Jennys matblogg sa...

Kräftpastan låter riktigt god :-)

Fortsatt fin Lördagskväll

/ Jenny

Vardaxlyx sa...

Kräfter som är sååå gott =)
Kramkram