Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 4 januari 2012

God och matig sallad

Även om det är kallt och ruggigt ute så är det alltid gott med en fräsch sallad. Antingen som helrätt eller som tillbehör. När det var alldeles för lite rester kvar av Skaldjurspajen gjorde jag denna matiga sallad till.

Mixad sallad, grovt strimlad morot, röd paprika, kokta ägg i klyftor, vinteräpple i klyftor, valnötter och smulad ädelost. Behövs ingen dressing. Bara lite god olja ringlad ovanpå.

Matig och god sallad
I natt när jag var vaken piskade regn och vind mot rutan. Det var bara stormen Emil som drog förbi. Kändes som min förmiddagspromenad bara var att glömma. Men det avtog och solen tittade till och med fram lite när jag och två andra mammor rullade våra barnvagnar runt Härlanda tjärn under förmiddagen.

I eftermiddag har vi haft fikabesök av min skånevän Karna. Fick visa upp min lilla guldklimp, bjuda på Ananaspaj och ta igen lite om vad som händer i våra liv. Hinner gå alldeles för lång tid mellan gångerna vi ses. Ananaspajen är väl beprövad och går snabbt och lätt att slänga ihop. Receptet hittar du här.

Ananaspaj med kolakrispigt täcke


7 kommentarer:

Katarina sa...

Vilken god sallad med mumsiga ingredienser!

Slickepotten sa...

Den salladen såg riktigt god och lyxig ut!

Mårtenssons kök sa...

Emil... lite väl gulligt namn på en sån storm! Vem hittar egentligen på alla stormnamn, vilket jobb det måste vara just nu, känns som det enda som finns i väderlek är storm!

Gott med matiga sallader, det vill vi ha mer detta året.

Lotta - Två små kök sa...

Matiga sallader är lätt att glömma bort... Håller med om att det inte behövs någon dressing, oftast.

Ananaspajen med kolakrispigt täcke låter supergott!

Trevlig kväll.

Matarkivet sa...

Vilken fin header! Och alltid trevligt med besök och ananaspaj, och sallader med för den delen. :)

Amy's piece of cake sa...

Ananaspaj lät mycket gott!

Alma sa...

Ananaspajen ser gudomlig ut!!! Kan du lägga upp recept på den? :)