Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 6 januari 2012

Asiatiska fiskbollar

I går hade vi besök av Hanna och Edvin. Vi åt lunch, gjorde gipsavgjutningar av våra barns händer och fötter och fikade. Sånt som föräldralediga mammor gör, helt enkelt.

Till lunch testade jag något jag aldrig gjort förut: Fiskbollar. Har aldrig gjort något med fiskfärs överhuvudtaget förut. Gillar att kalla dem fiskbollar och inte bullar. Annars kan de lätt blandas ihop med de där på burk. Bläää.... Kokte dem i smakrik god sås med asiatiska smaker.

Resultatet blev över förväntan gott. Använde sej, som är en ganska tråkig och grå fisk, men tyckte att det var så mycket andra smaker att det inte spelade någon roll. Receptet kommer från tidningen Gourmet nr 3/11 (tack Ida). Färsen går självklart att variera kryddningen på i oändlighet. Likaså såsen de kokas i.

Färs på vit fisk 4 port.

400 g torsk, gädda eller sejfilé
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk dijonsenap
1 ägg
1,5 dl grädde
  • Skär fisken i bitar. Lägg den i en matberedare. Blanda i övriga ingredienser och mixa till en slät färs. 
  • Smaka av färsen och låt den stå till sig minst en kvart före vidare tillredning.
Kryddig Kokossås
1 burk kokosmjölk
1 msk hackad inlagd koriander (på burk)
2 vitlöksklyftor, rivna
1 lime, skal och saft
1 msk fisksås
6 st tunna skivor röd chili
1 morot i strimlor
  • Häll alla ingredienserna till såsen i en kastrull. Låt koka i 10 minuter. Smaka av.
  • Gör små bollar av fiskfärsen och lägg dem i såsen. Låt sjuda 5-7 minuter.
Serverade med basmatiris och en asiatisk gurksallad som är grymt god. Receptet hittar du här

Mycket godare än fiskbullar på burk
Edvin och Oliver ligger tillsammans i babygymmet
Avtryck i trolldeg innan vi hällde gips i.
Edvins mamma Hanna
Självklart åt vi dessert/fika också. Gick på en klassiker: Gino. Lägg frukt och bär i en ugnsfast form. Äpple, päron, kiwi och banan hade jag. Lägg hackad mandel och vit choklad ovanpå och gratinera på 225 grader i 10-15 minuter. Servera varm med vispad grädde eller vaniljglass.

Gino - nyttig dessert?:)


9 kommentarer:

Katarina sa...

Kokos är gott i maträtter och gino är aldrig fel! Önskar er en fin helg!

Moma sa...

Fin ny header!

Kul med avtryck, jag gjorde likadana av Sonen då han var bebbe (numer har han stl:43, inte lika sött), gissa om jag blev ledsen då den en vacker dag trillade ner från väggen och gick sönder!

Anonym sa...

Kul att tidningarna kom till användning! Ser ju jättegott ut! // Ida

Nina sa...

Vad lustigt, jag skrev precis på en annan blogg om att man gör fiskbullar alldeles för sällan just för att man tänker på de där tråkiga i burk...hua. Men det här låter ju gott! Fast egentligen blev jag mest sugen på gino, haha!

Mårtenssons kök sa...

Alltså, detta passar ju oss och våra smaklökar alldeles perfekt så vi måste ju prova. Men inlagd koriander, det har vi aldrig varken hört om eller sett någonstans så det blir att leta. Misstänker den asiatiska hyllan i affären, eller?

Ha en finfin helg!

Helena sa...

Respect på egna fiskbollar, alltså! Jag hatar ju som bekant fisk och har alltid gjort det, men fiskbullar har av någon outgrundlig anledning alltid gått ner. Jag har inget minne av att någonsin ha tyckt illa om det, så det kanske kan vara min väg "tillbaka"? Borde absolut testa det här! Stor helgkram!

Remsan sa...

Vad ni mammalediga har det bra ;-) Jag vill också göra gipsavtryck och äta 2-rätters!
Hurra för fiskbollar och blä för fiskbullar. Mina barn brukar älskar när vi äter fiskbiffar. Har dock aldrig testat att göra bollar av färsen i sås. Men asiatisk smak, du känner ju mig ;-) Ska testas!
Gino var alldeles för länge sedan. Och kan ju även kvala in som mellanmål och inte bara dessert.

Kim sa...

Jag gillar ju fiskbullar jag. Och har funderat ganska många gånger på att göra egna bullar/bollar. Det här var ett tecken tror jag!

Klart det är nyttigt med gino! Och gott framförallt. Med glass gärna (okej inte så nyttigt längre kanske).

Millas Hälsoblogg sa...

Gino är en riktig favorit, men nu var det länge sedan jag åt det