Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 12 december 2011

Fisksoppa med saffran

Jag fortsätter med juliga smaker i maten. Efter ännu en lördag på stan i regn, storm och julklappshysteri passade det bra med en varm soppa på kvällen. Eller, egentligen är det väl inte speciellt juligt med saffran i fisksoppan. Det har man ju hela året. Men lussebullar bakar man bara till jul. Konstigt egentligen. Men nu var det så att jag hade saffran hemma. Det brukar jag sällan ha annars.

Min syster tipsade mig förresten om ett blogginlägg om saffran på bloggen Life by Lisen. Intressant läsning! Vi var på en föreläsning med bla Lisen i våras. Efter det har hon dykt upp lite här och där: På TV4´s Nyhetsmorgon och på "Jordens Mat" på Gunnebo slott.  En härlig och inspirerande människa.

Fisksoppa med saffran ca 2 port
ca 300 g Kolja och lax i tärningar
ca 1 dl frysta skalade räkor
3 st potatisar
2 st små morötter
1/2 gul lök
2 st vitlöksklyftor
en bit rotselleri
10 st champinjoner
1 pkt saffran
2 msk tomatpure
2,5 dl vitt vin
2 dl grädde
1 fiskbuljongtärning
ca 5 dl vatten
basilika o timjan (torkad)
salt och peppar
chilipeppar
  • Skala rotfrukterna och skär dem i skivor. Skiva lök och riv vitlök. Skiva svampen. Bryn allt i en gryta i smör eller olja.
  • Tillsätt saffran, tomatpuré, vin, grädde, vatten, buljong och kryddor. Koka upp och koka ca 10 minuter eller tills rotfrukterna är mjuka. Smaka av.
  • Tillsätt fisk och räkor precis före servering. Låt koka upp snabbt. Fisken får inte ligga i för länge, då blir den torr och tråkig!

Värmande god fisksoppa
Måndag och skitväder även idag. Grått, trist och regn. I förmiddags var det uppehåll när jag var ute och rullade barnvagn med de andra mammorna. Johan har feber och är hemma från jobbet så jag har två stycken att ta hand om. Fast det är ett lätt jobb. De ligger båda två i sängen och sover mest. Kallar man det Vappa när man vårdar pappa?:)

Går inte utanför dörren mer idag. Funderar på att göra något julgodis. Varit tunt på den fronten. Tryffel eller fudge? Eller både och...

9 kommentarer:

Anonym sa...

hörs gott. Hoppas du slipper förkylning. Jag bakar ,har lite kvar till en annan dag. Hoppas att det finns smör Kram från ett grått Åhus

MrsSunshine sa...

Här är också grått och trist:-(
Fin soppa har du fått till!

Ha det gott,
Christin

Vardaxlyx sa...

Ojoj vilken goder soppa =) Jag som älskar fisk och saffran. Kan ju inte bli bättre än BÄST!
Kramkram

Bland bakverk och kastruller sa...

Det är ju så gott med fisk och saffranssoppa!!

Spanienfrugan sa...

Jag som gått och lurat idag på om jag skall laga fisksoppa denna veckan! Så kommer du med värsta, grymma receptet här liksom. Great minds think alike ;)

Victorias Provkök sa...

Mmm så gott med fisksoppa:)
Kram Victoria på www.victoriasprovkök.se

Mårtenssons kök sa...

Mums, säger vi, så gott med saffran i soppan! och lite grädde också, ser vi:)

Mer skitväder på väg hotar väderleksrapporten med, det får faktiskt räcka snart!

Kim sa...

Saffran i fisksoppa - så gott så gott!
Hoppas du klarar dig från virusen, någon måste ju hålla ställningarna hemma :)

Helena sa...

Åh vad gott med saffran i soppa! Man får passa på nu när saffranen är lite billigare i år :)