Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 19 juni 2010

Stekt Kummel med Färskpotatis och kall sås

I går var det fredag. Älskar fredagskänslan! Speciellt när man har en hel lång obokad helg framför sig. Pyssla och laga mat i lugn och ro. Ta en kall öl och tjitt-tjatta med sambon i köket. Johan brukar sitta vid köksbordet och bläddra i tidningen och jag pysslar med maten.

Igår blev det fisk. Fick inspirationen till rätten när jag pratade med en kund på eftermiddagen som sa att han skulle äta kummel. Och det har jag aldrig tillagat så jag gav mig på det.

I fiskvagnen lät tjejen skeptisk när jag sa att jag skulle panera den. Men jag gjorde det ändå. Och det blev såååå gott! Tjocka bitar av köttig fisk vände jag i ströbröd blandat med salt och peppar. Stekte i panna med mycket smör.

Till fisken serverade jag saltkokt färskpotatis, tomatsallad och kall sås. I tomatsalladen hade jag färgglada tomater från Viken, schalottenlök, olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar. Den kalla såsen bestod av grekisk yoghurt, en liten klick majonäs, dijonsenat, färsk hackad dill, salt och peppar.




Mumsfillibaba!!!

1 kommentar:

Daniella - BakeCake sa...

Kummel har jag aldrig ätit, men det ser super gott ut! Det skulle jag verkligen vilja testa!

Och nu har månadens andra tävling startat! Denna gång kan du vinna underbara produkter från "Lyckas med Mat". Tävlingen avslutas den 27 juni.

Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake