Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 30 maj 2014

Rabarbermuffins med kanel

Gött med en solig och fin ledig klämdag. Full aktivitet hela dagen. Sol och bad (tja...tårna iallafall) i eftermiddag i Kåsjön med vänner och i förmiddags lekte vi med andra lediga på vår gård. Dagen började dock med muffinsbak efter frukost. Rabarbermuffins blev det som vi skulle ha med oss till Kåsjön på eftermiddagen.

Full koncentration på färgval av formar
Rabarbermuffins 12 st

100 gram rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 dl mjölk
250 gram rabarber

Garnering
3 msk strösocker
1,5 tsk kanel
  • Sätt ugnen på 200 grader. 
  • Vispa det rumsvarma smöret tillsammans med sockret så att det blir poröst med elvisp. 
  • Tillsätt äggen, ett i taget, och rör om så att det blir en jämn smet.
  • Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vänd ner detta i äggsmeten och tillsätt rabarber och mjölken. Vänd om varsamt. Fördela smeten i muffinsformar i en muffinsplåt.
  • Blanda strösocker och kanel och strö detta över muffinsen. 
  • Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter, känn med sticka så att de är torra.
  
Färdiggräddade Rabarbermuffins

2 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar rabarber, men är inte van vid att ha kanel till, så det här måste jag prova!

Remsan sa...

Jag jobbade i torsdags tyvärr. På något sätt är det är det tråkigare att jobba klämdagar än när jag vanligtvis jobbar helg. Alla är så extra glada för dessa bonusdagar. Men sedan gick jag på 3-dagars ledigt iaf. Har ju varit helt underbart väder! Mysigt att baka tillsammans. Även om man får städa lite extra, ha ha...