Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 29 november 2012

Kolapepparkakor med lingonglasyr

Hua! Idag var det lite kyligt. Termometern stod på nollan och det var bitiga vindar. Vi pälsade på oss och gick på öppna förskolan i Skatås med sångstund runt brasan och korvgrillning. Många barn blev snabbt kinkiga, antar att de frös lite. Vem gjorde inte det?! Oliver somnade som vanligt gott i vagnen efteråt och jag tog en promenad för att få upp värmen. Då var det riktigt skönt väder igen med lite små snöflingor som yrde runt i luften. Har hört att det kommit mer snö runt om i landet.

I eftermiddag har vi bakat. I senaste numret av Mama var det ett julreportage med Underbara Clara. Erkänner att jag inte är så mycket för pyssel men recepten gillade jag. Så i dag har jag bakat Kolapepparkakor med lingonglasyr. Enkla kakor att baka som var både söta, syrliga och kryddiga. Blev inte riktigt överens med glasyren med Clara tipsade om att förvara dem i frysen så de kanske blir bättre då. Pepparkakskrydda hade jag ingen hemma så det gjorde jag själv. Inte alls dumt!

Pepparkakskrydda för hela december
Pepparkakskrydda
2 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk hel kardemumma
1 msk mald kryddnejlika
Krossa kardemumman i en mortel. Fyll en urdiskad och torr kryddburk med kardemummakrosset och de övriga kryddorna. Blanda ordentligt med en sked och sätt på lock.


Läs mer: http://sotasaker.com/pepparkakskryddor/#ixzz2DdsMZLE3
2 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk hel kardemumma
1 msk mald kryddnejlika
Krossa kardemumman i en mortel. Fyll en urdiskad och torr kryddburk med kardemummakrosset och de övriga kryddorna. Blanda ordentligt med en sked och sätt på lock


Läs mer: http://sotasaker.com/pepparkakskryddor/#ixzz2DdsSrTEk
2 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk hel kardemumma
1 msk mald kryddnejlika
  • Mortla kardemumman till ett pulver.
  • Blanda med övriga kryddor.
  • Förvara i en burk med lock.


Kolapepparkakor med lingonglasyr
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker (jag tog bara 1 tsk)
1 msk sirap
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 tsk pepparkakskrydda

Glasyr:
2 dl florsocker
1 msk citronsaft (jag tog lite mer)
3 msk frysta lingon



  • Blanda smör, socker, vaniljsocker och sirap krämigt.
  • Blanda ner övriga ingredienser och rör till en kletig deg.
  • Gör två rullar och lägg på en plåt. Platta till lite.
  • Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. De ska få en fin, gyllenbrun färg.
  • Skär ca 3 cm breda kakor. Låt svalna på plåten.
  • Rör ihop florsocker och citronsaft till en jämn smet. Rör försiktigt ner lingonen. Ringla glasyren över kakorna och låt stelna. Förvara kakorna i frysen.


Så nu har jag både saffransbullar och pepparkakor i frysen att bjuda på framöver. Kom och fika!!:)

11 kommentarer:

Amy's piece of cake sa...

Yummie, jag kommer omedelbart bums och fikar! =)

Millas Hälsoblogg sa...

Spännande kakor med lingonglasyr:)

Maria Northcutt sa...

Ser otroligt gott ut! Mums!!

Lotta sa...

Ser jättefina ut! Att du bara orkar... Och så gör du egen pepparkakskrydda också. Puuh...

Det har snöat rejält hos oss men det ligger inte kvar så fint, mest blask men det ljusar upp lite när det ligger kvar på träden. Helt OK!

Jag tar en virtuell fika då :-)

Andy sa...

Dom här så riktigt smarriga ut! Mums!

Remsan sa...

Nu poppar det upp det ena härliga juliga receptet efter det andra. Underbart att julstämningen börjar sprida sig så smått. Småkakor av alla dess slag är jag svag för :-)

MÅ Gott sa...

Härligt! Det receptet snor jag! :)
Trevlig helg!

Pernilla sa...

såna där gjorde jag för nåt år sen också, fast utan lingonglasyren. men de var verkligen goda! måste nog också börja julbaka snart om jag ska hinna med allt som jag vill baka innan jul :)

Malin`s Diner sa...

Titta! Så fina de var. Säkert goda dessutom.

Kram kram

Ann-Christin A sa...

Synd att jag inte bor lite närmre dig för då hade jag kommit bums på fika!

Mårtenssons kök sa...

Oh så goda de verkar vara, glasyr som är så gott,det äter frun i köket gärna med sked:)