Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 18 september 2012

Pressgurka kan man ha till allt!!!

Vilken smarrig pressgurka jag gjorde förra veckan. Har aldrig gjort det förut och trodde att man gjorde det på västeråsgurka. Så när jag köpt det och började leta recept visade det sig att alla recept var med vanlig slanggurka. Skit samma, jag gjorde på västeråsgurka. Den stora burken jag gjorde är snart slut. Håller med Johan -"Pressgurka kan man ha till allt!!"

Min Pressgurka
ca 1 kg västeråsgurka
salt
2 dl vatten
1 dl strösocker
0,5 dl ättika 12%
hackad persilja

  • Hyvla gurkan tunt med osthyvel eller på en mandolin. Lägg den i en bunke och strö över salt. Rör runt, ställ en tallrik på och lägg en tyngd på (jag tog min stenmortel, den är tung!!). Låt stå ca 30 minuter och häll sedan av vätskan.
  • Blanda vatten, socker och ättika och rör tills sockret löst sig. Strö över persilja och slå lagen över gurkan. Rör runt och låt dra minst 30 minuter före servering.


13 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Detta älskar barnen, så borde göra detta jag också. Lite sött och lite salt, gott!

Kram Malin

Anonym sa...

ja det är gott men lite lättare med slanggurka , jag får nog göra en omgång till jag gör goda vänners gurka recept på nätet770

Anonym sa...

inget 770 ska va med

Katarina sa...

Pressgurka väcker fina barndomsminnen till liv! Gott!

Bland bakverk och kastruller sa...

Jag är inte glad för den köpta men den man gör själv tycker jag är jättegod!!

Anonym sa...

Gahhh älskar pressgurka mums kram Sofia

Cupcakesfluffan sa...

pressgurka är så gott, gjorde det till söndagssteken i söndags

Hemkära Hanna sa...

Så sant som det är sagt!
Problemet här är dock att alla småäter det hela tiden när det finns, så pass att det ofinns när man enligt plan skulle ha haft det.

Malin`s Diner sa...

NU är reportaget i Buffé läst, vilken träff! Inte illa alls, hoppas på en lika bra nästa gång, om inte bättre ;o)

Kram Malin

Kristiina sa...

Snyggt i tidningen Buffé !!

Amy's piece of cake sa...

Älskar pressgurka och vi har fått massor av min mamma som hon odlat i kolonilotten. Här ska det göras inlagd gurka mums!

Kim sa...

Johan är en vis man! Älskar pressgurka!

Remsan sa...

Kan bara hålla med Johan!