Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 17 september 2012

Äppelsmulpaj med flingsalt

Så, nu har jag smält lördagens höstmiddag, firat söndag med garderobsrensning, babysim och firat att det var sex år sedan vi träffades med att dela en pizza, dricka billigt bubbel och lite polly.Nu är det måndag och om en stund drar vi iväg till Hanna och Edvin för att fira att Hanna fyllde år igår.

Efter Höstgrytan i lördags bjöd vi på Äppelsmulpaj till dessert. Lite lätt dessert sådär efter en lätt gryta. Not!! Tokmätt och matkoma blev det! Men är det någon gång man ska frossa i äpple och äppelpaj så är det nu på hösten.

Svenska fina äpplen

Förra lördagen såg jag Tommy Myllymäki göra en Äppelsmulpaj med flingsalt i smulet på Nyhetsmorgon i TV4 Mitt Kök. Lät ju spännande så det testade jag men gjorde några små måttjusteringar. Och det var gott! Var som om alla smaker kom fram lite extra. Pajen serverades med vaniljsås såklart!

Äppelsmulpaj med Flingsalt
6 st små svenska äpplen
1 msk kanel
1 msk strösocker
2 nypor flingsalt

Smul:
140 g smör
2 dl strösocker
1,5 dl havregryn
2,5 dl vetemjöl
2 tsk flingsalt
  • Skala och skär äpplena i bitar. Lägg i en ugnsfast form. Strö över kanel, strösocker och flingsalt och blanda runt.
  • Nyp i hop alla ingredienserna till smulet och lägg ovanpå äpplena.
  • Grädda på 200 grader i ca 20 minuter.
  • Servera ljummen med vaniljsås.


Ha en bra måndag och start på veckan!

12 kommentarer:

Kaksmulan sa...

Det är ju så gott! Har just satt i mig en stor skål med rester från äpplepajen jag gjorde igår. Flingsalt i lät ju jättegott! kan tänka mig att det passar perfekt.

Lotta sa...

Vad är det de säger, proffsen... Lite salt och lite socker så kommer alla smaker fram lite bättre. Låter onekligen spännande med salt till pajen!

Ha en fin höstvecka!

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Just salt i äppelpaj har min jobbarkompis tipsat om flera gånger. Det har jag ju helt glömt bort men självklart ska det testas:)

Mårtenssons kök sa...

Spännande, helt klart värt en test. Vi fick en äppleleverans i fredags, perfekt!

Malin`s Diner sa...

Hm, underligt, men visst får jag väl lita på Tommy och på dig!

Kram Malin

Kim sa...

En liten nypa salt kan ju göra under, så jag kan absolut tänka mig att det blir jättegott.

Och grattis till sexårsdagen, må det bli många många fler sådana!

Amy's piece of cake sa...

Gott det låter och salt i... ja det funkar nog kanon tror jag :)

Grattis till era 6 år, må det bli minst 60 till!

Hemkära Hanna sa...

Spännande!
Jag skulle gärna se en bild på "min frisyr" i tokblont. :)

Emma sa...

Det här lät gott! Min svärmor gjorde en liknande paj - bara det att hon inte hade flingsalt hemma så hon tog kvarnsalt...jag hade väl turen att slippa smaka på den pajen för den är väl omtalad efteråt - en liten rolig anekdot ;)

MÅ Gott sa...

Den gjorde jag förra hösten, Bra att du påminde mig för den var väldigt god!

PS tycker din ordverifiering är svår att tyda ibland.

Frostrosor sa...

Det lät ju väldigt gott med flingsalt på pajen! Det ska jag pröva! Tack för tipset!

Remsan sa...

Oj, det låter ju helt galet! Men visst det tyckte jag om choklad och flingsalt också först, men det är så gott. Ska testa detta.