Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 22 augusti 2012

Rödbetspaj med getost till matbloggsträffen

I går kväll hade vi matbloggsträff med "sensommartema" i Göteborg. Väldigt bra uppslutning av hungriga matbloggare. Tror vi var 13 stycken, både nya och gamla bekantskaper. Vi börjar bli en riktigt stor skara. Så roligt!! Kvällens värd var Michael i hans nya underbara lägenhet med fantastisk utsikt över älven.

Vi gör inte upp så mycket på förhand utan folk tar med vad de känner för (bara Johanna tar med sig knäckebröd...). Flera i sällskapet är vegetarianer därför har det omedvetet blivit så att alla lagar vegetariskt. Sallader, pajer, bröd och en rad med smarriga bakverk. Mitt bidrag brukar alltid bli av det söta slaget så denna gången bestämde jag mig för att göra något "salt". Det blev en rödbetspaj med getost. Något som jag aldrig gjort förut vilket kan vara lite vågat i detta sammanhang. Men det blev gott!

Kokta, skalade, kvartade rödbetor
Rödbetspaj med getost
125 g smör
3 dl vetemjöl
ca 1 msk torkad timjan
2 msk vatten
  • Tryck i hop ingredienserna till en pajdeg och låt den vila i kylen i minst 30 minuter. 
  • Tryck ut degen i en pajform, nagga botten med en gaffel och förgrädda skalet på 225 grader i 10 minuter.
1 knippe rödbetor (ca 700 g)
1 gul lök
100 g getost/chevre
2 dl creme fraiche
3 ägg
salt och peppar
1 msk torkad timjan
2 msk flytande honung
solroskärnor
  • Koka rödbetorna mjuka och spola i kallt vatten. Tryck av skalet med hjälp av en kniv och händerna. Dela i ungefär lika stora delar. 
  • Skala och hacka löken. Bryn i smör tills den blivit mjuk. Låt rödbetorna fräsa med tillsammans med timjan, salt, peppar och honung.
  • Vispa ihop ägg, creme fraiche och smulad getost. Blanda ner rödbetorna och lägg röran i skalet. Strö över solroskärnor.
  • Grädda pajen på 225 grader i ca 25 minuter. Servera ljummen med ruccolasallad
Rödbetspaj med getost

Johanna och Karin plockar fram sina godsaker

Obligatoriskt knäckebröd

Små ljuvliga getostpajer

Första rundan....
Förutom min Rödbetspaj bjöds det på rödbetspiroger, getostpaj, grönkålspaj, linssallad, quinoasallad, svampfrittata, potatis och fylld gratinerad svamp. Ja, ni förstår själva!!!

Charlotta, Karin och Johanna mumsar. Resten av gänget i bakgrunden.

Efterrättstallriken
Och sen var det ju de söta godsakerna: blåbärscheesecake, zucchinikaka, krusbärskaka, bountybollar och en söt giraff. Har säkert glömt något bidrag men oj, vad mätt och lycklig jag somnade i går kväll. Tack vänner för en god och trevlig kväll!

9 kommentarer:

Pernilla sa...

det var en riktigt fin rödbetspaj du! nu har jag faktiskt hunnit bli hungrig igen efter gårdagen, otroligt men sant :)

Martina sa...

Härligt! Ser ut som massor med god mat ;-)

Katarina sa...

Roligt och så mycket godsaker, mums!

Malin`s Diner sa...

Ojoj, inte illa alls. Ont om bloggträffar i Glommen, synd för det verkar trevligt och GOTT!

Kram Malin

Remsan sa...

Era träffar är helt grymma!! Hinta lite i god tid inför nästa träffa så ska jag se till att ha vägarna förbi ;-)

Kaksmulan sa...

Mums vad gott och mysigt ni har på era träffar! Lite avis ;)
Blev jätteglad för ditt rödbetspaj recept. Har fortfarande rödbetor kvar i landet och även om jag älskar min favoritsallad så behöver man lite variation.

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Rödbetspajen ser jättegod ut! Rödbeta+getost=match made in heaven ;-)

Så synd att jag inte kunde vara med den här gången heller. Det hade varit så roligt (och gott!) att träffa er andra matnördar här i Götet. Nästa gång tror jag bannemej att jag tar med barnen om inte mannen kan hålla sig hemma!

Rebecka sa...

Det är nästan så att jag blir lite mätt igen när jag ser allt gott vi mumsade på :) Pajen var alldeles galet god, ska prova göra en variant med fetaost då vissa i hushållet inte gillar getost. (Kanske kan göra 50/50 :P) Tack för senast iallafall, hemskt trevlig kväll :)

Anonym sa...

Hejsan,

Jag heter Tove Lindgren och jobbar med ett företag som hjälper bloggare att få betalt för att skriva valfria inlägg inom passande ämnen.
Om du kan tänka dig att skriva ett inlägg mot betalning så får du gärna maila mig på tove.lindgren@pvmmedia.com så kan jag skicka ett exempel på ämne och ersättning.

Mvh, Tove