Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 21 maj 2012

Rabarberkaka med crumbel

Hela avlånga landet verkar hamnat i rabarberyra. Och jag hänger på. I lördags bjöd syrran på rabarberpaj med kardemumma som var ljuvlig. Jag norpade med mig några stjälkar hem från hennes trädgårdsland och bakade en rabarberkaka som jag bjöd svärföräldrarna på i går. Söt, syrlig, knäckig, frasig, nötig, smulig och alldeles alldeles underbar! Receptet kommer från tidningen Hembakat (3/12). Lite fler moment än en "vanlig" smulpaj med helt klart värt en extra kvart.


Rejäl och mättande rabarberkaka

Rabarberkaka med crumbel
Kaka
6 msk gräddfil
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
75 g rumsvarmt smör
50 g hasselnötter, grovhackade

Crumbel
50 g smör
1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
2 msk ljust muscovadosocker
1,5 dl vetemjöl

Fyllning
225 g rabarber
2 msk vetemjöl
1/2 dl strösocker
  • Crumbel: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en smulig massa. Låt kallna, gärna i kylen.
  • Fyllning: Skär rabarber i 2 cm bitar. Lägg i en skål och blanda med vetemjöl och socker. Låt stå i ca15 minuter. Rör om då och då.
Rabarberfyllningen
  • Kakan: Blanda gräddfil och ägg i en skål. Blanda vaniljsocker, mjöl, socker och bakpulver i en annan skål. Tillsätt smöret i mjölblandningen och vispa smuligt med en elvisp. Vänd ner hasselnötterna. Vänd ner äggblandningen och rör ihop till en jämn smet.
  • Lägg kaksmeten i en smord form, ca 24 cm i diameter. Lägg rabarberblandningen ovanpå. Strö över crumbeln.
  • Grädda kakan på 175 grader i ca 45 minuter.

Mycket vaniljsås ska det vara såklar
Vilken dag det har varit! I eftermiddag har vi picknickat med två andra mammor och barn vid Härlanda Tjärn. Jag har gått runt och bländat folk med mina ben. Men man måste ju börja någonstans. För vem har solbruna ben året runt?! Just nu funderar jag på att ge mig ut och springa en sväng. Termometern står på 26 grader. I skuggan. Liiite för varmt  för min smak att springa i. Ska fundera en halvtimme till innan Johan kommer hem.

10 kommentarer:

Anonym sa...

som vanligt så ser det gott ut o inte så varmt i åhus

Tant Gul sa...

Oj är det så varmt hos er!! klart du ska springa! Vilken läcker paj. Måste handla hem rabarber.

Sweet Passion sa...

åh så gott,härligt gott med rabarber.nu är sommarn här definitivt

Linnea sa...

ÅÅÅH RABARBERPAAAJ :( Nu gråter jag, fyyyy vad gott!! ÅH :(

Kim sa...

Rabarberyra är rätt ord, ha ha, folk (inklusive jag) är som galna. Nu när sparrisyran lagt sig. Vad kommer härnäst? Jag tippar på jordgubbsyran.
Pajen ser jäklans god ut!

Mårtenssons kök sa...

Hann du iväg innan åskan, eller hoppade du över sprinten?
Ja, rabarberyra kan man verkligen snacka om, kanske inte så konstigt för det är ju så attans gott:)

vanilla sky sa...

Min högsta önskan till nästa år är att få rabarber i trädgården... Men då måste min kära make "bara" gräva färdigt först. Men innan dess ska badrummen renoveras, altanerna ska betsas och ska bebisen komma.... Tja, rabarber-plantor blir nog inte prio 1. Men din rabarberpaj ser gudomligt god ut och drömma kan man ju alltid!

Amy's piece of cake sa...

Verkligen rabarberyra! Själv har jag haft det i det mesta nu känns det som...!

Katarina sa...

Ja, rabarberrecept kan man se på många bloggar i dessa dagar! Men rabarber är ju bara så gott! Kakan ser mycket god ut!

Remsan sa...

Ja, det är verkligen rabarberyra! Underbart! Kakan låter och ser supergod ut! Såg din fråga hos charlotta och jag har gjort den rätten med kyckling. Heter rabarberkyckling och kommer från arla. Testa dem!