Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 17 april 2012

Radiokaka

Länge har Johan tjatat om att vi ska göra Radiokaka. Jag har aldrig gjort det förut och har inga direkta band till denna kaka. En riktig 50-talsklassiker! Vanligtvis görs den med kokosfett men jag tycker att det är ganska vidrigt (ischoklad - yach!). Lyckades hitta ett recept utan. Använde mig av runda Mariekex men nästa gång köper jag avlånga så det inte bara blir kex i mitten. Skulle nog även ha en mindre form för att få en högre kaka. Men farligt gott blev det!


Radiokaka
150 g smör
300 g mörk choklad
1 dl florsocker
2 st äggulor
ett gäng mariekex
  •  Smält smöret i en kastrull. Dra den från värmen. Tillsätt hackad choklad och rör tills det smälter.
  • Rör i hop äggula och florsocker. Rör ner den ljumma chokladsmeten.
  • Klä en avlång form, tex sockerkaksform, med plastfolie. Bred ut ett lager chokladsmet i botten. Lägg ett lager med Mariekex. Varva med chokladsmet och kex. Avsluta med chokladsmet. 
  • Låt svalna i kyl, gärna över natten. Skär skivor med vass kniv.

Varning - mäktig!
I kväll blir det ännu mera kakor (när ska det ta slut?!). Det är nämligen dags för Matbloggsträff för ett gäng matbloggare i Göteborg. Temat är kakor, med undantag för lite knäckebröd såklart. Kommer bli en trevlig tillställning som jag lovar att fresta er med senare i veckan!

8 kommentarer:

Katarina sa...

Jag har aldrig lagat eller smakat på radiokaka, men gott ser det ut att vara! Önskar dig en fin och god bloggträff :)

Anonym sa...

jag har ätit radiokaka o det ska va fingermarie kex i den. har inte ätit kaka gjord på smör men är säkert mycket godare. kakan var populär på 50 talet o så kom tvkannan Hoppas att fick många goda kakor i går. Kram från ett svinkallt Åhus

Pernilla sa...

jag brukar hacka mariekexen i mindre bitar och sprida ut dem så blir det kakor i hela kakan, och med brukar menar jag att jag gjorde så den gången jag bakade två såna här kakor i 12-årsåldern ;) men gott och mäktigt är det! vi ses ikväll!

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

jag bröt av kexen så de det fick plats i kanterna:) Jag hade kokosfett i min kaka och urk säger jag bara och blä! inte alls gott! Ska testa ditt recept eftersom kakan annars är väldigt rolig och enkel att göra:-)

MÅ Gott sa...

Radiokaka har jag bara sett recept på, men varken tillagat eller ätit det.

Låter jätteroligt med matbloggsträff - ha det så kul!

Amy's piece of cake sa...

Kakan ser jättefin ut. Har heller aldrig gjort den men när jag gör ska jag testa ditt recept!
Så trevligt med bloggträff, njut och hoppas ni åt massor med gottigheter!

Emilia sa...

Radiokaka har jag länge tänkt att jag ska baka. Det har bara försvunnit från mitt minne. Tack för påminnelsen!

Mårtenssons kök sa...

radiokaka har vi indirekta minnen av. Ankis mor har nämligen berättat att hon en gång fick önska sej precis vad hon ville äta och då önskade sej radiokaka som hon älskade. Hon åt en hel själv och sen åt hon det aldrig mer någonsin ingen:)