Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 26 juli 2011

Krusbärspaj med mandelmassa

I dag kom kusin och lillebror och hälsade på oss i stugan och käkade lunch. Vi hade varit och köpt rökt makrill och rökt lax i Åhus som vi serverade med kokt nypotatis och kall sås med citron och dill. Smarrig sommarlunch!! Vädret var helt ok och vi kunde sitta ute och äta.

Till kaffet hade jag gjort en Krusbärspaj med bär från mammas trädgård. Uppvuxen på kräm men nog aldrig gjort paj på krusbär. Sura bär och söt paj. Gott!!

Pappa vill gärna vara med och visa vem som "snoppat" krusbären.

Krusbärspaj med mandelmassa

Pajdeg:
125 g smör, kallt och skuret i tärningar
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 ägg

Fyllning:
6 dl krusbär, snoppade och rensade
100 g riven mandelmassa
50 g rumsvarmt smör
0,5 dl strösocker
1 ägg
0,5 dl vetemjöl
1 dl riven kokos + 1 msk att strö över
  • Pajdeg: Blanda ihop smör, mjöl och socker. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en fin deg. Låt vila i kylen i ca 1 timme.
  • Sätt ugnen på 200 grader. Kavla eller tryck ut degen i en pajform. Grädda pajskalet 10 minuter mitt i ugnen. Ta ut pajskalet och sänk ugnstemperaturen till 175 grader.
  • Rör ihop mandelmassa, smör och socker. Rör i ägget och vänd i vetemjöl och kokos.
  • Lägg hälften av bären i pajformen och täck med fyllningen. Fördela resten av krusbären över fyllningen. Strö över kokos. Grädda pajen mitt i ugnen i 25-30 minuter.
  • Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

Vi åt pajen med Ottos gammeldags vaniljglass (den godaste glassen!!!)
***

14 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott det ser ut med krusbärspaj

Pernilla sa...

krusbärspaj har jag aldrig ätit, fast jag är inte så förtjust i krusbär heller. men jag måste säga att den såg väldigt läcker ut!

Victoria sa...

Sv: Ja, håller helt klart med! Men prova min variant.. ;)

Malin sa...

När jag jobbade i Tyskland på ett fik (och en restaurang) en sommar hade de en alldeles underbar rabarber- och krusbärspaj med marängtäcke. Den godaste jag någonsin ätit! :) Det syrliga från bären bryter så himla fint mot den söta pajen.

Katarina sa...

Jag har aldrig ätit krusbärspaj, men det låter väldigt gott!

J E N N Y sa...

Vilken god paj du har bakat :-)

Emma sa...

Jag känner mig verkligen som en gröngöling nu men jag har aldrig sett röda krusbär! Vi hade en buske gröna när jag var liten, minns bara att det var surt men annars har jag ingen större bekantskap med dessa bär. Men kan tänka mig att det blir gott med mandelmassa och sura bär!

Matarkivet sa...

Snacka om sommarkänsla! Underbart gott - både fisken och pajen.

karin - trattoria sa...

så somrigt och gott!
jag hade nog blivit trött på sommaren om den varade längre än oktober..men så är jag en höstmänniska också, älskar när det regnar och blåser lite så att jag får dra mig en kofta och läsa en bok...

karin - trattoria sa...

så somrigt och gott!
jag hade nog blivit trött på sommaren om den varade längre än oktober..men så är jag en höstmänniska också, älskar när det regnar och blåser lite så att jag får dra mig en kofta och läsa en bok...

Remsan sa...

Mmm... Min egen krusbärsbuske ger knappt skörd till en liten paj ännu. Men jag brukar kunna plocka hos mina föräldrar. Om det blir några kvar... Barnen tycker bären är godast direkt från busken! Det är så fint med röda krusbär. Pajen ser ljuvlig ut.

Anonym sa...

Jag har en buske med röda krusbär som ger ENORMT mycket bär!!! De är helt fantiastiska och man kan göra så mycket med dem. Just nu står en kastrull med krusbärsmarmelad på spisen (med wiskey i). Annars har jag gjort paj, kräm, saft och sylt också. Så alla som funderar på att sätta en buske: Gör det!!/Maria

Anna sa...

Bevarade sommaren litegranna genom att prova detta recept ;D Blev supersmarrigt! Tänkte lägga upp bild och recept på min blogg, med länk till dig. Hoppas att det är ok? :)

Anna sa...

Riktigt god paj som gjorde succé bland kollegorna.
Tack för receptet!