Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 25 maj 2011

Fiskgratäng med Ajvar o Mozzarella

Än en gång har Remsan inspirerat till kvällsmat. Var sugen på fisk och hade egentligen tänkt göra detta receptet men vet att Johan inte är lika förtjust i lax som jag så jag letade runt och hittade ett annat recept där det var Torsk istället. I bland är man sådär hungrig och otålig så fotona blir mest katastrof. Det blev de idag. "Maten i formen"-fotona blev suddiga och detta ser mest ut som en hög med nåt sönderkokt från skolan. Men gott var det!!:). Gjorde om lite efter mitt tycke.

4 potioner
500g torskfilé
1 röd paprika
1 liten solovitlök
1 färsk lök (från knippe)
1 burk creme fraiche
1 dl matgrädde
0,5 dl vitt vin
1 msk fiskfond
ca 1 dl Ajvar relish
chilipulver
salt och peppar
1 boll mozzarella

Lägg bitar av fisken i en smord ugnsfast form. Hacka paprika, lök och vitlök och lägg ovanpå fisken. Rör ihop resten av ingredienserna till såsen och häll över fisken. Skär mozzarellan i bitar och lägg ovanpå. Gratinera på 225 grader i ca 20 minuter.

Till fiskgratängen hade vi ugnsrostad färskpotatis och tomatsallad. Tror jag fått en släng av potatis och tomat-cravings?! (även om choklad ligger illa till....)

***

3 kommentarer:

Remsan sa...

Roligt när vi kan inspirera varandra. Ska göra din rabarberpaj någon dag för jag har fått en massa rabarber av pappa.

Mårtenssons kök sa...

Mer inspiration, härligt! Låter som väldigt goda cravings...

Sannas Goda sa...

De ser väldigt gott ut!