Vinter/Vår

Vinter/Vår

lördag 8 maj 2010

Lemon Curd

Jag har misslyckats i köket idag. Det måste man ju få erkänna. Gjorde lemon curd till tårtan som jag ska bjuda på imorrn. Ja, jag vet att man kan köpa färdig men "själv är bäste dräng". Men inte denna gången. Den typ skar sig och blev inte tjock. Men skam den som ger sig. Jag gjorde ett nytt försök. Och när jag trodde att jag misslycklats än en gång så började den tjockna. Vet inte riktigt vad jag gjorde fel men kan ha vispat för mycket.

3 ägg
2,5 dl strösocker
2 st citroner
125 g smör

Tvätta citronerna noga och riv skalet. Spara till senare.
Blanda ägg, socker och saften av citronerna i en rostfri skål. Gärna med rund botten. Vispa ihop och ställ i ett vattenbad över sjudande vatten. Vispa försiktigt i 5-10 minuter tills det tjocknar. Ta bort från värme och vispa ner smör i kuber. Låt svalna och tillsätt rivet citronskal. Förvara i en burk i kylen i upp till två veckor.
Imorrn får ni se vad jag gör av Lemon Curden. Då blir det födelsedagskalasfirande i lilla lyan.

3 kommentarer:

charlotta sa...

jag har aldrig någonsin provat att göra egen lemon curd. shame on me... oh well, hoppas ni får en trevlig afton! läste du förresten att sjöbaren har öppnat sjöbaren nummer 2 på lorensbergsgatan?

kram!

Helena sa...

Jag misslyckas titt som tätt i köket. Jag har gjort lemon curd en gång, och den blev jättesur. Ändå följde jag receptet. Nästa gång funderar jag på att köpa på burk... ;-)
Hoppas ni får kul på ert kalas!

Kockadottern sa...

Hmm...jag har lärt mig att det ska vara en glasskål som du blandar i , aldrig metall, och alla ingredienser ska ha samma rumstemperatur // Kockadottern